Může koronavirus přispět k růstu e-commerce?

Koho by překvapilo, že se pandemie nového koronaviru negativně projeví na ekonomice? Vzhledem k možnosti bezkontaktní platby a bezpečného výběru zboží z pohodlí domova ovšem roste potenciál pro e-shopy. Stane se on-line prostředí budoucností trhu?

Podle řady odborníků přináší pandemie vysoký potenciál rozvoje pro on-line nakupování. Také šéf Shoptetu odkazuje na minulou krizi, kdy se e-shopy staly pro řadu firem cenově výhodným distribučním kanálem, figurujícím jako zdroj zisku namísto kamenných prodejen.

 

Kolik podnikatelů migruje kvůli Covid-19 na internet?

Kavárny, elektra, potřeby pro domácnost, obchody s hrami, antikvariáty, stavebniny a další: v důsledku nouzového stavu přichází o zákazníky i zisky řada podnikatelských sektorů. Jako účinná záchrana prodejen a provozoven se nabízí přesun podnikání na internet.

Uzavření restaurací způsobilo ztrátu odbytu také olomoucký pivovar Chomout, dodavatele pro gastronomická zařízení. Dnes nabízí pivo v on-line prostředí.

„Pivo prodáváme od čtvrtka. V pátek jsme v pěti lidech rozvezli téměř vše, co jsme schopni stočit do lahví, oetiketovat a zabalit,“ prozrazuje Barbora Omelková, specialistka v oblasti marketingu a reklamy.

Objem prodaného zboží obvykle přesahuje třicet krabic denně. Přesun podnikání na internet přitom vyžadoval zanedbatelné vstupní investice!

Růst obliby internetového podnikání v ČR dokládá také řada statistik:

  • Porovnávač zboží Heureka loni evidoval 46 600 e-shopů a tato hodnota stále roste.
  • Společnost Alza zjistila meziroční zvýšení obratu o více jak 70 procent.
  • Asociace pro elektronickou komerci potvrdila roční obrat e-commerce v loňském roce o výši 155 miliard korun. Podle ředitele Jana Vetyšky, ředitele by podíl e-shopů v maloobchodním sektoru mohl vzrůst ze 13 na nejméně 15 procent.
  • Platforma pro tvorbu a pronájem hotového technického řešení e-obchodů Shoptet v posledním týdnu zaznamenala nárůst poptávek o „e-shopová“ řešení až o 207 procent oproti běžnému období.

Zakladatel Shoptetu Miruslav Uďan navíc prozradil, že zájem zákazníků nepolevuje ani v současnosti. Šablonový systém brzy dosáhne hranice 20 tisíc spravovaných e-obchodů.

Shoptet dostupný pro každého

Čím dál vyšší popularitě se těší doplňkové služby partnerů Shoptetu, například Shoptetnamiru.cz, který dovede posunout zákaznickou zkušenost na vyšší úroveň a ve velmi krátkém čase připravit zcela funkční e-shop, a to včetně nastavení a správy výkonnostních kampaní napříč systémy.  ¨

Lidé z Shoptetnamiru.cz umí pomoci s přechodem od konkurence, s administrací, grafikou a s celkovým budováním značky. Na platformu Shoptet od Shoptetnamiru.cz nedávno přešly i jako Chytrý ventil, BioHit či Epasvítidla.

Jakožto jeden ze zástupců e-commerce na českém trhu budeme i nadále poskytovat maximální podporu všem společnostem, které se nás rozhodnou oslovit. Chceme být průvodce i těm, kteří nemají s e-shopy zatím příliš velké nebo žádné zkušenosti.“ Doplňuje Tomáš Cina ze Shoptetnamiru.cz

 

Koronavirus acceleroval výkon e-commerce ?

„Očekáváme, že se zhoršující se ekonomickou situací dočasně klesne poptávka zákazníků a řadě menších e-shopů to může zkomplikovat život,“ sděluje Vetyška. Ovšem věří, že on-line obchodování současné změny zasáhnou méně než běžný maloobchod. Navíc vzhledem k nejisté délce krizových opatření hodnotí situaci jako příliš nepřehlednou pro stanovení negativních scénářů. „Předpokládáme, že e-commerce poroste, ale je dost pravděpodobné, že výsledky budou oproti odhadům horší,“ spatřuje naději v budoucnosti internetového podnikání.

U drobných prodejců se předpokládá zájem o využívání on-line tržišť. Na významu proto nabudou platformy typu:

  • Google Ads,
  • Sklik
  • Heureka
  • Zboží.cz
  • Aukro
  • Alza
  • Facebook
  • Mall

Podle statistik společnosti Eshop-rychle nově založené internetové obchody počtem převyšují rušené e-obchody v důsledku krize.

Úspěchu se přitom těší nejen prodejci roušek, respirátorů a desinfekcí. Momentálně profituje řada odvětví jako:

  • Móda
  • Hry a hobby
  • Sport
  • Bílá a černá technika
  • Elektronika (zejména smartphony)
  • Parfumerie
  • Drogerie
  • Potřeby pro domácnost
  • Knihy
  • Potraviny
  • Léky
  • Nábytek

Současná opatření mohou navěky poznamenat principy e-commerce. Například podle šéfa Heureky Tomáše Bravermana může omezení osobního kontaktu vyústit v utlumení dobírky v dlouhodobém horizontu. Zákazníci začnou preferovat jiné způsoby úhrady, pravděpodobně zejména platbu kartou.

Wuchanský koronavirus s sebou nese nespočet omezení. Přesto se pandemie s nejvyšší pravděpodobností projeví pozitivně nejen v letošních tržbách e-shopů, ale celkově v růstu významu e-commerce.

Pokud jste dosud váhali s rozjetím internetového podnikání, možná právě nyní nastala ta nejvhodnější chvíle!

 

 

Všechny články