E-commerce: opomíjený vítěz koronavirové krize

Vedle každodenního přehledu o nových případech nákazy nemocí Covid-19 patřily novinové články v měsících březnu až květnu ještě jednomu tématu: ekonomické krizi. Stačilo jen pohledem přelétnout titulky a získali jste pocit, že v důsledku lockdownu začali krachovat úplně všichni: cestovní ruch, pohostinství, automobilový průmysl, kulturní instituce.

Málo se ale mluví o tom, že vedle nezpochybnitelné krize, která postihla výše uvedená odvětví existují byznysy, jimž období pandemie jen prospělo. Bohužel, prostor v médiích tradičně patří negativním tématům: více poutají pozornost.

Nám to ale přece jen nedá a vyzdvihneme pomyslného vítěze (stále ještě neskončené) koronavirové krize: e-commerce trh.

Co se jednou zákazníci naučili během karantény…

Zní to pompézně, ale je to tak: koronavirus jednou pro vždy změnil způsob uvažování zákazníků. Ještě začátkem roku 2020 existovala velká skupina lidí, kteří namísto pohodlnějšího výběru zboží na e-shopu volila variantu kamenných obchodů jen proto, že internetu nedůvěřovala. Že to vyjde dráž, že vybrané produkty přijdou pozdě, že (typicky pro módu či kosmetiku) je nemožné vybrat to, co mi doopravdy sedne.

Teď je vše jinak. Během pandemii zákazníci zjistili, že výběr zboží online je doopravdy velmi snadný a bezpečný. A co se jednou naučili v době karantény, to budou zřejmě dělat už pořád. Proto se dá čekat, že e-commerce svoji silnou pozici neztratí.

Dobře se vedlo online obchodům s potravinami i knihami

Možná i vás ohromí následující fakta: online obchod s potravinami Ocado má nyní ve Velké Británii větší tržby, než tradiční řetězce kamenných obchodů Sainsbury’s, Morrisons a Marks & Spencer dohromady. Oproti všeobecnému ponětí, že lidé čtou méně a méně, zaznamenal skomírající knižní trh nárůst online prodeje knih v řádu desítek procent. Až 60 % internetových obchodů v Německu a Rakousku potěšily v období pandemie vyšší zisky.

A co Česko? I země ve středu Evropy, kde jsou zákazníci ve srovnání se západní Evropou poněkud konzervativnější, vzrostl objem online prodejů přibližně o 20 % a přiblížil se hranici 90 miliard korun.

Online marketing má smysl

Co si z této „krize“ mohli odnést samotní marketéři? Že je důležité i v relativně úspěšném období nesedět se založenýma rukama a čekat, až se zisk přihrne. Je třeba nadále pružně reagovat.

Určité typy zboží se jevily být v období koronaviru klíčové a potřebné, jiné zase zbytné.

V druhém případě úspěch slavila taktika vytrvat v kampaních a nadále sázet na osvědčené marketingové taktiky. Období karantény (minimálně v Česku) netrvalo dlouho a většinou se projevil efekt odložené poptávky.

Oproti často slýchanému tvrzení, že marketing coby odvětví by měl jít během krize jako první přes palubu, v případě koronaviru poctivý online marketing zachránil prodeje mnoha obchodů. E-shopy se sportovním vybavením, hobby markety, dokonce i zmíněné obchody s módou – všechny tyto byznysy pomyslně přesunuly začátek sezóny o pár měsíců dále.

Neustále vylepšovat e-shop, i když se daří

Co se týče e-shopů s potravinami nebo léčivy, zde mohlo dojít k jinému efektu: rychlému vyprodání oblíbených artiklů. I zde se vyplatilo příčinlivě pracovat na vylepšení funkcí e-shopu: umožnit zákazníkům filtrovat zboží, které je na skladě a zboží, které je momentálně vyprodané, nabízet vhodné produktové alternativy, dát zákazníkům možnost informovat je e-mailem, jakmile bude zboží na skladě. A pokud to nešlo e-mailem, zacílit na ně formou remarketingu.

Ačkoliv e-commerce jako celek v období koronaviru uspěl, některým vítězům se zadařilo více než jiným.

Jak uspěl váš e-shop?

 

 

Všechny články